نحوه نصب و کار با JOSM
آموزشهای بیشتر
iD در مقایسه با JOSM؛ کدام ابزار بهتر است؟
- هنگام انجام ویرایشهای ساده
- هنگامی که برای بارکردن تصاویر و ذخیرهکردن ویرایشها اینترنت پرسرعت دارید
- هنگامی که میخواهید یک طرح تگگذاری سازگار و ساده را دنبال کنید
- هنگامی که از نصب برنامه در رایانهای که استفاده میکنید محروم شدهاید
JOSM بهتر است…
- هنگامی که ساختمانهای زیادی اضافه میکنید (افزونه buildings_tool را ببینید)
- هنگامی که چندین پلیگون یا خط موجود را ویرایش میکنید
- هنگامی که اتصال اینترنتی ناپایدار دارید یا آفلاین هستید
- هنگامی که از یک طرح تگگذاری (tagging scheme) مشخص استفاده میکنید (یا پیشتنظیمهای سفارشی)
واژهنامه OpenStreetMap
این واژهنامه در دست بهروزرسانی است و از منابع متعددی شامل ویکی OpenStreetMap و یک راهنما نوشته Will Skora گردآوری شده است. برای جستجوی آسان در این لغتنامه، از قابلیت جستجوی مرورگر خود بهره ببرید. برای این منظور کلید کنترل را نگه دارید و در همین حال کلید F را فشار دهید (معمولاً گفته میشود Ctrl+F را بزنید).
W3: مخفف Who، What، Where به معنی چه کسی، چه، کجا، چهکسی، کجا، چه کرد؟
AAR : مخفف After Action Review به معنی بررسی پَساکُنش؛ یک فعالیت گروهی برای ارزیابی یک کنش یا تمرین، بهمنظور آموزش و بهبود.
فعالسازی (اصطلاح گروه HOT): یا Activation، گاهی با عنوان «پاسخ به بحران»، «پاسخ به فاجعه» یا «واکنش اضطراری» از آن یاد میشود و بهطور کلی وجه مشخصه آن عبارت است از یک رویداد خاص و/یا تأثیر انسانی پیش بینیشده که دوره واکنش و فازهای بازیابی آن در چرخه فاجعه نسبت به پروژههای بلندمدتترِ بشردوستانه کوتاهتر است.
فعالساز(ها): داوطلبان HOT که دورههای آموزشی را گذراندهاند و یکی از فعالسازان کنونی آنها را برای نقشآفرینی در رخدادها تأیید کردهاست.
AOI: مخفف Area of Interest به معنی منطقه توجه است که هماهنگکنندگانِ فعالسازی با مشورت شرکای بشردوستانه، گروههای میدانی و جامعه HOT آن را در زمان وقوع فاجعه تعریف میکنند.
بسته تغییر: گروهی از تغییرات که در داده OSM انجام دادهاید. پس از آپلود در OSM، ویرایشهای شما بلافاصله برای دیگرانی که آن را دانلود میکنند، در دسترس خواهد بود. ممکن است چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشد تا روی نقشه نمایش داده شوند.
COD: مخفف Common Operational Database به معنی پایگاهداده عملیاتی مشترک که شامل اطلاعات جغرافیایی برای فعالیتهای متعدد بشردوستانه میشود. این اطلاعات عمدتاً شامل شبکه حملونقل (جادهها، پلها/گدارها، بنادر و غیره)، اماکن جمعیتی (مسکونی)، مرزهای اداری، منابع آبی (رودها و دیگر پیکرههای آبی) و داده های ارتفاعی (ارتفاعات/خطوط منحنی) میشود. ممکن است ساختمانها را نیز بهعنوان منبع غیرمستقیم آمار جمعیتی شامل شود. دفتر ملل متحد برای هماهنگی امور انساندوستانه از آن بهره میبرد.
DHN: مخفف Digital Humanitarian Network به معنی شبکه انسانی دیجیتال؛ سازمانی که شبکه دیجیتال را برای واکنش بشردوستانه به کار میگیرد.
Extract : به معنی گزیده، که تکه بزرگی از داده OSM برای یک منطقه خاص (مانند یک ایالت، کشور یا منطقه جغرافیایی) است.
ورقههای میدانی ؛ ابزاری تحت وب برای ایجاد آسان نقشه قابلچاپ از هر مکان است که میتوانید پس از چاپ نقشه به آن یادداشت اضافه نمایید. برای اطلاعات بیشتر http://fieldpapers.org را ببینید.
FOD: مخفف Fundamental Operational Database به معنی پایگاهداده عملیاتی پایه؛ دادهای که مختص فعالسازی است، یعنی امکانات بهداشتی، مدارس، امکانات آب، محدودههای سیل، آسیبهای ساختمانی و…
GDACS : مخفف Global Disaster Alert and Coordination System به معنی سیستم جهانی هشدار و هماهنگی بحران که یک چارچوب همکاری زیر چتر سازمان ملل متحد است. مدیران بحران و سیستمهای اطلاعات بحران در سراسر جهان در آن نقش دارند و هدف آن پرکردن شکاف اطلاعاتی و شکاف هماهنگی در فاز اول پس از فجایع بزرگ است. GDACS دسترسی آنی به سامانههای اطلاعاتی تحت وب و ابزارهای هماهنگی مربوط به بحران را فراهم میکند.
ویرایشگر iD : ویرایشگر OpenStreetMap تحت وب و مناسب برای تازهواردان که Mapbox آن را طراحی کرده است.
IDP: مخفف Internally Displaced Person به معنی شخص جابهجاشده داخلی؛ فردی است که مجبور به فرار از خانه خود شده درحالیکه همچنان درون مرزهای کشورش باقی میماند.
JOSM: به صورت jaws-um تلفظ میشود، ویرایشگر OpenStreetMap که به زبان جاوا نوشته شده است.
لایه: یک منبع داده است که روی نقشه لغزان نشان داده میشود (اغلب بهصورت گروهی از کاشیهای چسبیده به هم تصوّر میشود).
NGO : مخفف Non Govermental Organisation به معنی سازمان مردمنهاد (سمن)؛ گروهی قانونی و ناسودبر از شهروندان که در سطح محلی، ملی یا بینالمللی سازماندهی شدهاند.
گره: گره یا Node یکی از عناصر اصلی در مدل داده OpenStreetMap است. از یک نقطه واحد در فضا تشکیل میشود که با طول و عرض جغرافیایی و شناسه گره تعریف میگردد. از گره میتوان برای تعریف ویژگیهای نقطهای مستقل استفاده کرد اما کاربرد غالبتر آنها برای تعریف شکل یا «خط سیر» یک راه است.
OCHA: مخفف United Nations Office for the Coordination of Humanitarian Affairs به معنی دفتر سازمان ملل متحد برای هماهنگی امور انسانی، بخشی از دبیرکلی سازمان ملل است که مسئول گردهمآوری کنشگران بشردوستانه برای اطمینان از انسجام واکنشهای اضطراری است. OCHA همچنین تضمین میکند چارچوبی وجود دارد که هر یک از کنشگران میتواند در قالب آن در تلاش کلی برای واکنش سهیم باشد.
POC: مخفف Point of Contact به معنی نقطه تماس؛ شخص یا اشخاصی که برای هرگونه درخواست، پرسش، هماهنگی و غیره به او یا آنها مراجعه میشود.
رابطه: یا Relaion یکی از عناصر اصلی داده است که از یک یا چندین تگ و لیست پشتسرهمی از یک یا چند گره، راه و/یا رابطه دیگر بهعنوان اعضا تشکیل میشود و برای تعریف رابطهای منطقی یا جغرافیایی بین عناصر دیگر به کار میرود. برای دیدن مثالها به صفحه انواع رابطه در ویکی بروید.
Render: تبدیل داده به تصویر. داده رندرشده یک نقشه میشود.
SBTF: مخفف Stand-By Task-Force به معنی نیروی آمادهبهکار، ارگانی که داوطلبان دیجیتال را در شبکهای پاسخگو، ماهر و مهیّا برای بهکارگیری در بحرانها هماهنگ میکند.
نقشه لغزان: یا Slippy Map همان چیزی است که در صفحه http://www.openstreetmap.org میبینید و متشکل از یک لایه و یک کتابخانه نرمافزاری بوده که قابلیتهای تعاملی مثل زوم و جابهجاکردن را کنترل میکند.
Stylesheet: در بسیاری موارد به معنی یک فایل متنی است که معیّن میکند چه عوارضی از نقشه (چه جادههایی؟) نمایش داده شوند و چگونه روی نقشه نمایش داده شوند (جاده چه رنگی باشد؟ عرضش چقدر باشد؟).
برچسب (تگ): یا Tag چیزی است که نقطهها، خطها یا پلیگونها را توصیف میکند. هر تگ شامل یک کلید و یک مقدار است (در OSM بهصورت ‘key=value’ نوشته میشود). بهعنوان مثال،
highway=residential و
name=Woodland Avenue
نقاط، خطوط یا پلیگونها معمولاً بیش از یک برچسب دارند. گاهی اوقات انتخاب برچسب مناسب گیجکننده است. Taginfo با نشاندادن آماری در خصوص اینکه کدام تگ واقعاً در پایگاهداده وجود دارد، چند نفر از آن تگ استفاده کردهاند، کجا استفاده میشود و غیره در این مورد به شما کمک میکند. Taginfo همچنین درباره هر برچسب اطلاعاتی از ویکی و جاهای دیگر میگیرد.
TIGER: یک منبع داده از اداره آمار ایالات متحده که در سال ۲۰۰۷ در OSM درونبرد شد. بیشترین داده ایالات متحده آمریکا در OSM از این منبع است.
کاشی: یا Tile یک تصویر کوچک (۲۵۶×۲۵۶ پیکسل) از داده رندرشده نقشه است.
راه: یا Way لیست پشتسرهمی از گرههاست که حداقل یک برچسب نیز دارد یا در یک رابطه گنجانده شدهاست. هر راه میتواند از ۲ تا ۲۰۰۰ گره داشته باشد، گرچه وجود راههای خطادار و نادرست با یک یا هیچ گره امکانپذیر است. راه میتواند باز یا بسته باشد.
- راه بسته ؛ راهی است که نقطه پایانیاش با نقطه ابتداییاش یکی باشد. هر راه بسته میتواند یک چندخطی بسته، یک محدوده یا هر دوی آنها باشد.
- راه باز راهی است که یک عارضه خطی را توصیف میکند که نقطه ابتدایی و انتهایی آن یکی نیستند. بسیاری از جادهها، رودها و ریلهای راهآهن مثالی از راه باز هستند.
نکاتی درباره اصطلاحات ویرایش OSM
بیشتر اصطلاحاتی که برای توصیف عارضههای نقشه در OSM به کار میرود، به گویش انگلیسی بریتانیایی است و به همان صورت نیز نوشته میشود. مانند neighbourhood:
Motorway: اصطلاح انگلیسی بریتانیایی که به اصلیترین معبر گفته میشود. به آن آزادراه (freeway) هم میگویند.
Pitch: برای توصیف زمین بازی شامل زمینهای تنیس، بسکتبال، بیسبال یا زمینهای فوتبال استفاده میشود.
JOSM ویرایش با جزئیات
مشارکتکنندگان OpenStreetMap بیشتر زمان خود را صرف ویرایش میکنند. هرچه بیشتر ویرایش کنید، بیشتر یاد میگیرید. JOSM ویرایشگر مناسبی برای بسیاری از نقشهکشها است و خیلی بیشتر از iD قابل پیکربندی است.
شروع به کار با JOSM
اینجا به نحوه دانلود و نصب JOSM، ویرایشگر جاوای OpenStreetMap، تغییر برخی از تنظیمات، بازکردن یک نقشه نمونه و آموختن برخی از کارهای ابتدایی در نرمافزار میپردازیم.
دانلود JOSM
- ابتدا مرورگر وب خود را باز کنید (مانند Firefox، Chrome، Opera یا Internet Explorer).
- در نوار آدرس در بالای پنجره متن زیر را وارد کنید و Enter را فشار دهید
j ” ” .osm””openstreetmap.de
- همچنین میتوانید با جستجوی اینترنتی کلمه JOSM، وبسایت JOSM را پیدا کنید.
- اگر روی رایانهتان ویندوز نصب کردهاید، روی Windows Installer کلیک کنید تا JOSM را دانلود کنید.
- اگر سیستمعامل دیگری دارید، روی پیوند مخصوص آن کلیک کنید. دانلود باید شروع شود. در این فصل فرض میکنیم شما از Windows استفاده میکنید، اما برای سایر سیستمعاملها دستورالعملها مشابه است.
نصب JOSM
اگر Java قبلاً روی رایانه شما نصب نشده باشد، ممکن است در نصب JOSM مشکل داشته باشید. اگر در این بخش مشکلی دارید، جاوا را دانلود و نصب کنید. میتوانید جاوا را از این مسیر بگیرید:
http://www.java.com/en/download/
کاربران Mac ممکن است نسخه قدیمی جاوا را داشته باشند. برای OSX 10.6 و 10.7.3+ به مسیر
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/JOSM/Mac#Installation
مراجعه کنید.
- فایل نصب JOSM را روی کامپیوتر خود پیدا کنید. برای شروع راهانداز روی آن دوبارکلیک کنید.
- روی OK، Next، I Agree و Install کلیک کنید. هنگامی که نصب کامل شد، روی Finish کلیک کنید تا JOSM را برای اولین بار اجرا کنید. بعدها، هنگامی که میخواهید JOSM را شروع کنید، میتوانید روی منوی Start در گوشه پایین سمت چپ رایانه خود کلیک کنید و برنامه JOSM را انتخاب نمایید.
- ممکن است پنجرهای را مشاهده کنید که میپرسد آیا میخواهید نرمافزار را روزآمد کنید. لازم نیست آن را روزآمد کنید چون جدید است. روی دکمه Cancel کلیک کنید. اگر نمیخواهید این پیام را دوباره ببینید، قبل از زدن Cancel مربع پایین را علامت بزنید.
- وقتی JOSM شروع میشود، رابط کاربری آن چیزی شبیه به این خواهد بود:
تنظیمات JOSM
تنظیمات بسیار مختلفی در JOSM هست که میتوانید محیط آن را شخصیسازی کنید. یکی از تنظیماتی که ممکن است بخواهید آن را تنظیم کنید، زبان JOSM میباشد
- برای دسترسی به پنجره تنظیمات مورد نظر (Preferences)، روی Edit -> Preferences کلیک کنید.
- در سمت چپ و بالای پنجره ، روی آیکونی که مانند قوطی رنگ و قلموی نقاشی است کلیک کنید.
- در بالای پنجره، روی زبانه با نام Look and Feel کلیک کنید.
- زبان خود را از منوی کشویی کنار گزینه Language را انتخاب کنید.
- روی OK کلیک کنید.
- برای ذخیرهسازی تنظیمات باید JOSM را مجدداً باز کنید. روی File در گوشه بالا سمت چپ کلیک کنید و روی گزینه Restart در پایین منو کلیک کنید.
ترسیمهای اولیه در JOSM
- اکنون بیایید یک فایل OSM نمونه را باز کنیم. از آن برای آموختن روشهای مقدماتی رسم نقشه با JOSM استفاده خواهیم کرد. توجه داشته باشید که این کار نمونه بوده و نقشه واقعی نیست و در آن نقشهای واقعی از یک مکان واقعی نیست. بنابراین آن را در OpenStreetMap ذخیره نخواهیم کرد.
- فایل را از این مسیر دانلود کنید
- اکنون فایل نقشه نمونه را در JOSM باز میکنیم. روی دکمه Open در سمت چپ بالا کلیک کنید.
- فایل sample ” .osm” را پیدا و باز کنید..
- از این داده برای آزمایش تکنیکهای مختلف ویرایش استفاده خواهید کرد. فراموش نکنید که نباید این داده ساختگی را در پایگاهداده آپلود کنید.
عملیات مقدماتی
- برای حرکت نقشه به چپ یا راست، بالا یا پایین، دکمه سمت راست ماوس خود را پایین نگه دارید و ماوس را حرکت دهید.
- روشهای مختلفی برای تغییر زوم نقشه وجود دارد. اگر ماوس دارید، می توانید از با دکمه چرخشی ماوس برای بزرگنمایی و کوچکنمایی استفاده کنید. اگر از لپتاپ استفاده میکنید و ماوس ندارید، میتوانید با استفاده از نوار مقیاس در سمت چپ بالای پنجره نقشه، زوم را کم و زیاد کنید. برای این منظور دستگیره نوار را با ماوس نگه دارید و به چپ و راست بکشید.
- به نقشه نمونه نگاه کنید. ترکیب مختلفی از اشیاء در آن وجود دارد. یک رود، یک جنگل، تعدادی ساختمان، چند جاده و چند مغازه وجود دارد. برای انتخاب یک شی، روی آن کلیک چپ کنید.
نقطهها، خطها و شکلها
- اگر روی عوارض مختلف موجود در نقشه کلیک کنید، متوجه میشوید که سه نوع مختلف از اشیاء روی نقشه وجود دارد. نقطهها، خطها و پلیگونها.
- هر نقطه یک مکان منحصربهفرد است که با نماد خاصی نشان داده میشود.
- روی نقشه چندین خط نیز وجود دارد که معرف جادهها هستند. اگر دقیقتر نگاه کنید میبینید که داخل خطوط نیز نقطه هایی وجود دارد. این نقاط هیچ نماد یا اطلاعات دیگری ندارند، اما کمک میکنند محل قرارگیری خط را تعریف کنیم.
- بطور کلی، شکلهای متعددی روی نقشه نمونه وجود دارد، که نشاندهنده مکانهای مختلف هستند؛ جنگل، رود، پارک و ساختمانها. هر پلیگون برای نشاندادن یک محدوده، مانند زمین میدان یا ساختمان استفاده میشود. شکل دقیقاً مانند خط است با این تفاوت که از همان نقطهای که تمام میشود، شروع میشود.
نقشه ها بطور کلی ترکیبی از سه نوع شیء پایه نقطهها، خطها و پلیگون ها در نظر گرفته میشوند. در فضای OSM برای هر کدام از اینها اصطلاح خاصی وجود دارد که بهمرور زمان آنها را یاد میگیرید. در OSM در واقع به نقطهها گره گفته میشود، خطوط راه نامیده میشوند و به پلیگون ها راه بسته میگوییم. زیرا همان خط است که فقط نقطههای اول و آخر آن یکی هستند.
- شاید توجه کردهاید که وقتی شیئی را انتخاب میکنید، در سمت راست نقشه در پنجرکی به نام Properties لیستی ظاهر میشود. به اینها برچسب یا تگ میگوییم. تگها اطلاعاتی هستند که به یک نقطه، خط یا پلیگون داده میشود و چیستی آن عارضه را توصیف میکند. درباره تگها در فصل بعد بیشتر خواهیم آموخت. در حال حاضر تنها چیزی که باید بدانید این است که این اطلاعات کمک میکند مشخص کنیم این شیء ما جنگل، رود، ساختمان یا چه چیز دیگری است.
- به رسم نقشه با دست، و اینکه چگونه دارید نقاط، خطوط و پلیگون هارا ترسیم میکنید، فکر کنید. چه مکانهای دیگری به بهترین نحو با نقطه نشان داده میشوند؟ چه مکانهایی با خطوط؟ چه مکانهایی با پلیگون ؟
تغییر عوارض
- جنگل را در سمت چپ نقشه انتخاب کنید. اطمینان حاصل کنید که روی خط دور جنگل کلیک کنید، نه یکی از نقاط روی خط. حال، دکمه سمت چپ ماوس خود را پایین نگه دارید و ماوس خود را بکشید. با این کار میتوانید جنگل را به مکان جدیدی روی نقشه جابهجا کنید.
- روی یکی از نقاط روی خط دور جنگل کلیک کنید. دکمه سمت چپ ماوس را پایین نگه دارید و ماوس را بکشید. با این کار نقطه را جابهجا میکنید. بدین طریق میتوانید شکل هندسه یک عارضه را تغییر دهید، یا نقطهای را جابهجا نمایید.
ترسیم
- در سمت چپ JOSM ستونی از دکمهها قرار دارد. بسیاری از این دکمهها پنجرههای جدیدی را در سمت راست باز میکنند که اطلاعات بیشتری را در مورد نقشه ارائه میدهند. با این حال مهمترین دکمهها در بالای این ستون قرار دارند.
- دکمههای بالا در این ستون آنهایی هستند که از آنها بیشتر استفاده خواهید کرد و برای انتخاب اشیاء و رسم چیزهای جدید استفاده میشوند.
- قبل از شروع ترسیم، باید مطمئن شوید که چیزی انتخاب نشده باشد. در فضای سیاه روی نقشه، جایی که خالی است، کلیک کنید تا مطمئن شوید که هیچ چیز انتخاب نشده است.
- ابزار select به شکل ایکون زیر است
- روی دکمه دوم، ابزار ترسیم کلیک کنید.
- منطقهای خالی روی نقشه بیابید و با ماوس خود دوبارکلیک کنید. با این کار در صفحه نقشه، یک نقطه رسم میشود.
- برای رسم خط، با ماوس تککلیک کنید. ماوس خود را حرکت دهید و دوباره کلیک کنید. ادامه دهید تا زمانی که به نتیجه دلخواه برسید. برای پایاندادن به خط، دوبارکلیک کنید.
- پلیگون به همان شیوهای رسم میشود که خط را رسم میکنید، اما روی نقطهای که خط را شروع کردید، دوبارکلیک کنید تا رسم پلیگون را به پایان برسانید.
افزودن پیشتنظیمها (Presets)
- اکنون میدانیم چگونه نقطهها، خطوط و پلیگونها را ترسیم کنیم، اما هنوز تعریف نکردهایم آنها چه چیزی را نشان میدهند. میخواهیم مشخص کنیم که این نقاط مغازه، مدرسه یا چیز دیگری و این شکلها زمین، ساختمان یا چیز دیگری هستند.
- از ستون دکمههای سمت چپ ابزار Select را انتخاب کنید.
- یکی از عوارضی را که با ابزار ترسیم کشیدید را انتخاب کنید. در منوی بالا، روی Presets کلیک کنید. با موس به زیرمنوی نوع مکان موردنظر بروید.
- هنگامی که روی یکی از Presetها یا «پیشتنظیم»ها کلیک میکنید، فرمی ظاهر میشود که از شما اطلاعات بیشتری میپرسد. لازم نیست همه خانهها را پر کنید، اما شاید بخواهید برخی از خانههای مهم مانند نام عارضه را پر کنید.
- پس از تکمیل واردکردن اطلاعات، روی Apply Preset کلیک کنید. اگر همه چیز خوب پیش برود، نقطه، خط یا پلیگون شما باید رنگش تغییر کند یا نمادی را نشان دهد. این اتفاق وقتی می افتد که شما چیستی آن عارضه را تعریف کردهاید.
نقشه خودتان را بکشید
- اکنون بیایید نقشهای را برای نمونه ترسیم کنید تا تکنیکهایی را که آموختهاید تمرین کنیم. ممکن است بخواهید نقشهای را که قبلاً روی کاغذ کشیدید دوباره ترسیم کنید.
- صفحه نقشه را جابهجا کنید تا از نقشه نمونه فاصله بگیرید. دکمه سمت راست ماوس را نگه دارید و ماوس را بکشید تا زمانی که یک محدوده خالی خوب برای رسم فراهم شود.
- از ابزار رسم (Draw) برای ایجاد نقاط، خطوط و پلیگونها استفاده کنید. با انتخاب از منوی Presets، اشیای خود را توصیف کنید.
- با تکمیل این عملیات، شما نقشه نمونه خود را مشابه نقشه نمونهای که از مسیر (sample.org) باز کردید، خواهید داشت.
لایه نمونه را حذف کنید
پس از اینکه به تکنیکهای ویرایش کاملاً مسلط شدید شاید بخواهید نقشه ای با عوارض واقعی ترسیم نمایید.
توجه کنید که ابتدا لایه ای را که حاوی داده نمونه بود را حذف کنید. چراکه این دادهها ساختگی بوده و نباید در پایگاهداده OpenStreetMap آپلود شوند. (نسخههای جدیدتر JOSM بهطور خودکار از این کار جلوگیری میکند)
برای حذف لایه نمونه؛ در پنجره لایهها در گوشه سمت راست بالای صفحه، لایه sample ” .osm” را انتخاب کنید. سپس روی آیکون سطل آشغال در گوشه پایین و راست آن پنجره کلیک کنید. همچنین میتوانید از منوی کلیکراست لایه، Delete را انتخاب کنید. برای ترسیم یا ویرایش با داده های واقعی، ابتدا نیاز است که داده واقعی دانلود کنید. این مورد در فصل بعد توضیح داده میشود.
فرآیند ویرایش با JOSM
در بخش قبل آموختید JOSM را نصب و نخستین نقطهها، خطها و پلیگونهای خود را رسم کنید. در این مرحله توانستید پیشتنظیمهایی را روی این اشیا به کار گرفته تا اطلاعاتی درباره هر کدام از این عوارض را به آنها پیوست کنید. در پایان نیز، توانستید نقشه خودتان را در JOSM رسم کنید. اکنون در این مرحله آمادهایم تا اطلاعات را در OSM را ویرایش کنیم. در این بخش نگاه دقیقتری به واسط کاربری JOSM میاندازیم و میبینیم چگونه میتوانیم با استفاده از آن لایه های موجود در OSM را ویرایش کنیم.
چرخه ویرایش
ویرایش اطلاعات در OSM با استفاده از JOSM همانند ویرایش با iD است که پیشتر دیدیم. اما از آنجایی که JOSM نرمافزار Desktop است، نحوه کار با آن اندکی متفاوت است. فرآیند ویرایش و ذخیره در OSM با استفاده از JOSM همواره اینگونه است:
- دانلود داده کنونی نقشه از OSM
- ویرایش داده با بهرهگیری از تصاویر ماهوارهای، GPS، ورقههای میدانی و یادداشتها (بهعنوان راهنما)
- ذخیرهکردن تغییرات در OSM