شروع به کار نقشهکشهای جدید با استفاده از ویرایشگر iD و Tasking Manager
شروع به کار نقشهکشهای جدید با استفاده از ویرایشگر iD و Tasking Manager
استخراج (پالایش) داده
Osmosis باید الآن از طریق خط فرمان بهدرستی کار کند. برای اجرای عملیات روی فایل داده، باید دایرکتوری محیط کار را به جایی که فایل sample_osmosis. ” ” .osm””pbf در آن قرار دارد، تغییر دهیم. برای راحتی، ما این فایل را در دایرکتوری C:\ قرار دادهایم.
- برای تغییر پوشه کاری از طریق خط فرمان به پوشه C:\، دستور زیر را تایپ کنید و Enter را فشار دهید:
cd C:\
- بعد از اینکار، اعلان باید تغییر کند و نشان دهد که در حال حاضر در دایرکتوری C:\ هستید.
حال بیایید اولین دستور Osmosis را انجام دهیم. ما فرمانی را اجرا خواهیم کرد که تمام مدارس را از فایل بزرگ ما پالایش میکند.
برای انجام این کار، باید چند چیز را به Osmosis بگوییم. چیزهایی که باید مشخص کنیم، عبارتند از؛
- یک فایل ورودی (sample_osmosis. ” ” .osm””pbf)
- تعدادی قاعده که تعریف میکنند چه چیزی را میخواهیم پالایش کنیم
- یک فایل خروجی (ما یک فایل غیرفشرده ” .osm” را در خروجی تولید میکنیم تا بتوانیم آن را در JOSM باز کنیم)
فرمانی که اجرا میکنیم بصورت زیر است:
osmosis –rbf sample_osmosis. ” ” .osm””pbf –nkv keyValueList=”amenity.school” –wx schools ” .osm”
سعی کنید این دستور را در خط فرمان اجرا کنید. وقتی کارش به اتمام برسد، باید یک فایل جدید در پوشهتان به نام schools ” .osm” مشاهده کنید. اگر این فایل جدید را در JOSM باز کنیم، خواهیم دید که فقط مدارس از پالایش فایل نمونه در آمدهاند.
بیایید فرمانی که اجرا کردیم را جزبهجز بررسی کنیم تا بفهمیم چگونه کار میکند. در ابتدا، نام برنامه را فرا میخوانیم.
osmosis
سپس، فایل ورودی را ارائه میدهیم. به خاطر داشته باشید که این فایل در یک قالب فشرده بصورت –rbf است. این قالب نمایشگر و کوتاهشده –read-pbf-fast است. Osmosis میتواند این فایل را بخواند.
–rbf sample_osmosis. ” ” .osm””pbf
قسمت بعدی دستور را در کادر زیر میبینید. احتمالاً حدس زدهاید که این دستور میگوید osmosis باید هر چیز که تگ amenity=school دارد را جدا کند. قالب –nkv کوتاهشده عبارت –node-key-value است. این دستور بیانگر اینست که Osmosis باید فقط گرههایی را بردارد که دارای کلیدها و مقدارهای ارائهشده در لیست زیر باشد. مجموعه key.valueهای بیشتر را میتوان با قراردادن کاما بین آنها اضافه نمود.
–nkv keyValueList=”amenity.school”
در نهایت، نام و قالب فایل خروجی را مشخص میکنیم. از –wx استفاده میکنیم که کوتاهشده –write-xml است. توجه داشته باشید درصورتیکه بخواهیم از داده دوباره در قالب PBF خروجی بگیریم، میتوانیم از –wb نیز استفاده کنیم، که معادل –rbf است.
–wx schools ” .osm”
نکات HOT – شروع به کار نقشهکشهای جدید با استفاده از ویرایشگر iD و Tasking Manager
این مجموعه از راهنماهای مختصر با هدف کمک به داوطلبانی تهیه شده است که با استفاده از Tasking Manager برای یاریرسانی به سازمانهای امدادی نقشهکشی میکنند. اصول کار همانند اصول نقشهکشی در OpenStreetMap است.
منوی راهنما در iD – هنگامی که ویرایش میکنید همیشه در دسترستان است و یک راهنمای تعاملی نیز دارد.
لیست میانبرهای iD در محیط ویرایشگر قابلمشاهده است. در محیط ویرایشگر دکمه «راهنما» را بزنید و «میانبرهای صفحهکلید» را انتخاب کنید. کلید ترکیبی برای نمایش میانبرهای صفحهکلید Shift+? است.
شروع به کار با مدیر وظایف (Tasking Manager) – ویرایشگر iD
این راهنما برای قابلیت HOT Tasking Manager نوشته شده است، اما اصول کار برای همه نسخهها یکسان است.
ملزومات
- به یک سایت (Tasking Manager ) TM مثلا در مسیرhttp://tasks.hot ” ” .osm””org/. بروید و با استفاده از حساب کاربری خود در http://www.openstreetmap.org، به Tasking Manager اجازه دهید به حساب OpenStreetMap شما دسترسی داشته باشد.
- با یک پروژه که برای نقشهکشهای تازهکار است شروع کنید. این نقشه ها غالبا پروژههای buildings only (فقط ساختمان) هستند.
- توضیحات (Description) و دستورالعملها (Instructions) را بخوانید و اطمینان حاصل کنید که همه آنچه را که قبل از شروع نیاز است، فهمیدهاید.
- validatorها (ارزیابها) نقشهکشی شما را بررسی میکنند و اغلب پیامهایی با بازخورد ارزشمند درباره مشارکت شما ارسال میکنند.
- مرتباً کار خود را ذخیره کنید؛
- صبور باشید؛ گاهی اوقات تعداد ارزیابها کم و در عوض تعداد نقشهکشهای جدید که منتظر بازخورد کارهایشان هستند بسیار زیاد است! به نقشهکشی ادامه دهید، اما اگر متوجه شدید اشتباه کردهاید (همه ما اشتباه داریم!) ببینید میتوانید خودتان آن را درست کنید، یا اینکه تقاضای کمک کنید.
تصاویر هوایی و ترازکردن – ویرایشگر iD
عوضکردن تصویر هوایی پسزمینه
برای تغییر تصویر پسزمینه، آیکون پسزمینه را از منو انتخاب کنید (در تصویر بالا نشان داده شده) و تصویر موردنظر را از لیست انتخاب کنید. اگر تصویر در لیست نیامده، میتوانید با درج لینک مربوطه در کادر سفارشی (Custom) آن را به صفحه خود اضافه کنید.
روشنایی (brightness)، پادنمایی (contrast)، سیری (saturation) و تیزی (sharpness) نیز قابلتنظیم است که ممکن است در شناسایی عوارض زمین کمک کند.
ترازکردن تصویر هوایی پسزمینه
گاهی میبینید تصاویری که بارگذاری کردهاید تراز نیستند؛
- مسیرهای GPSای از جادهها وجود دارد که با جادهها تراز هستند اما تصویر تراز نیست، یا
- ممکن است در دستورالعملهای یک وظیفه در مدیریت وظایف ذکر شود که تصویر بایستی با عارضههای رسمشده موجود، تراز شوند.
مسئلهها – ویرایشگر iD
ویرایشگر iD یک “قابلیت بررسی” دارد که میتواند مشکلات بالقوه منطقهای که مشاهده میکنید را نشان دهد. اگر در Tasking manager (مدیر وظایف) یک کادر مربعی را نقشهکشی میکنید، ممکن است بخواهید تنظیمات را تغییر دهید تا همه خطاهای احتمالی در نمای جاری را مشاهده کنید و ببینید مشکلی روی نقشه نباشد یا اگر هست آنرا اصلاح کنید. مراقب باشید، مسئلهای که iD نشان میدهد دقیقاً در کادر مربع اختصاصی شما قرار داشته باشد.
هشدارهای iD (مسئلهها)
هشدارهای لحظهای
در تصویر اول فقط ویرایشهای خود نقشهکش نشان داده شده است: مشکلی وجود ندارد، اما هشداری وجود دارد مبنی بر اینکه مسئله بالقوهای وجود دارد. تصویر دوم همه مسئلههای بالقوه را در همهجای نقشه نشان میدهد و درباره مشکل همپوشانی راه/ساختمان هشدار میدهد که قبلاً شخص دیگری آن را کشیده و ذخیره کرده است.
هشدارهای حین نقشهکشی
iD در حین نقشهکشی درصورتیکه اشتباه داشته باشید هشدار میدهد، برای نمونه؛ همپوشانی ناخواسته جاده با ساختمان
دورکِشی ساختمانهای مستطیلی – ویرایشگر iD
ملزومات
نکاتی که باید در این قسمت به آن توجه کنید:
- برای اتمام دورکشی یک محدوده، روی آخرین نقطه دوبارکلیک کنید،
- اگر ساختمان بایست گوشههای قائمه داشته باشد، اطمینان حاصل کنید که گوشهها را قائم رسم میکنید، یا اینکه از ابزار مخصوص آن استفاده کنید تا گوشهها را قائمه کنید (کلید q میانبر آن است).
- مطمئن شوید که حتما تگ گذاشتهاید!
- اندازه مهم است؛ برآورد جمعیت یک منطقه بر اساس مساحت تجمّعی ساختمانهای آنجا به دست میآید،
- قرارگیری ساختمان با اندازه درست در جای درست به مردم کمک خواهد کرد تا مکان خود را پیدا کنند،
- برای دیدن جزئیات به اندازه کافی در صفحه زوم کنید؛ مقیاس بزرگنمایی تا ۲۰ متر یا کمتر معمولاً کافی است.
- جستجوی ساختمانها؛ با مقیاسی در حدود ۵۰ تا ۸۰ متر منطقه را پویش کنید. دنبال سایهها و خطوط مستقیم باشید (پیداکردن ساختمانهای گِرد سختتر است!)
- ساختمانها و جادهها، رودخانهها، مرز مناطق مسکونی landuse=residential یا سایر عارضهها نباید همپوشانی داشته باشند.
- اگر در حین کار اشتباه کردید، از دکمه واگرد (Undo) استفاده کنید تا آخرین تغییر(ات) برگردانده شود
- همه ما سعی داریم تا نقشه منطقه را بهبود دهیم. اگر نقشهکش قبلی ساختمانها را بهشکل نادرستی یا اشتباه باقی گذاشته، آنها را درست کنید و بهتر است پیام مودبانهای نیز برای وی ارسال کنید.
ساختمانهایی که پنهان هستند یا با زاویه دیده میشوند
مسئله رایج در استفاده از تصاویر ماهوارهای که با زاویه گرفته میشود اینست که این مشکل باعث میشود ساختمانها کج به نظر برسند. در شکل بالا، تصویر سمت راست نشان میدهد که ساختمان چگونه باید دورکشی شود. اغلب، سادهترین روش این است که دور سقف را دورکشی کنیم و سپس آن را به نقطهای که دیوارها به زمین میرسد، جابهجا کنیم. روش دورکشی ساختمان در تصویر بالا اینگونه بوده است. همچنین توجه کنید ساختمانی که بخشی از آن توسط درختها پوشیده شده، بهدرستی بهشکل مستطیل دورکشی شده است.
ساختمانهای دارای ridge (با چند شیب)
بیشتر ساختمانها یا گوشههای ۹۰ درجه دارند یا اینکه دایرهای هستند.
این ساختمان دارای گوشههای ۹۰ درجه است، اما روی سقفش ridge دارد (سقف از نوع دوشیب و بصورت شیروانی است). با این زاویه دوربین، ساختمان در نگاه اول به شکل عجیبی به نظر میسد.
تصویر فوق، یک ساختمان مستطیلی است که قسمتی از آن توسط درختها پوشیده شده است.
در اقصی نقاط دنیا، استفاده از ورقههای آهنی چیندار برای سقف رایج است. لازم به ذکر است که این سقفها در ابتدای کار که نو هستند، نور خورشید را بازتاب میدهند که جلوه بسیار درخشان و خیرهکنندهای روی تصویر ماهوارهای پدید میآورند. وجود بالکن یا L-شکل بودن نیز در ساختمانها پدیده رایجی است و باید اطمینان حاصل کنید که دورکشی شما بر اساس شکل ساختمان درست انجام شود.
هنگام دورکشی دور ساختمان، باید سعی کنید ساختمان را در اندازه صحیح و درست در نقطهای که دیوارها به زمین میرسند رسم کنید؛ حداکثر تلاش خود را بکنید! در بسیاری از نقاط جهان، قسمتی از ساختمان ساخته میشود و سپس تا زمانی که به فروش برسد یا مورداستفاده قرار بگیرد، بدون سقف باقی میماند. ساختمانِ بدون بام را همانند ساختمان معمولی رسم کنید، زیرا طولی نمیکشد که سقف به آن اضافه خواهد شد و شاید هم از زمانی که تصویر ماهوارهای گرفته شده تا کنون، سقفش اضافه شده باشد.
تگهای ساختمان
توصیه میشود که برای ساختمانی که آن را هیچوقت ندیدهاید و با آن آشنا نیستید، تنها از تگ building=yes استفاده کنید. این تگ را میتوانید روی یک ساختمان که بهدرستی تگگذاری شده، مشاهده کنید. به پایین کادر تگگذاری بروید و روی بخش تگها کلیک کنید.
دورکشی ساختمانهای مدوّر – ویرایشگر iD
ملزومات
نکاتی که باید در این مواقع توجه کرد، عبارتند از؛
- نقطههای خود را در محل رسیدن دیوار به زمین بگذارید؛ حداقل سه نقطه قرار دهید. برای اتمام رسم یک محوطه، روی نقطه پایانی دوبارکلیک کنید. با استفاده از ابزار، آن را گِرد کنید (میانبر آن کلید o است).
- مطمئن شوید که تگ را حتما گذاشتهاید!
- اندازه مهم است؛ برآورد جمعیت یک منطقه بر اساس مساحت تجمّعی ساختمانهای آنجا به دست میآید،
- برای دیدن جزئیات به اندازه کافی زوم کنید؛ مقیاس بزرگنمایی تا ۲۰ متر یا کمتر معمولاً کافی است.
- جستجوی ساختمانها؛ با مقیاسی در حدود ۵۰ تا ۸۰ متر منطقه را پویش کنید. دنبال سایهها و خطوط مستقیم باشید (پیداکردن ساختمانهای گِرد سختتر است!)
- ساختمانها و جادهها، رودخانهها، مرز مناطق مسکونی landuse=residential یا سایر عارضهها نباید همپوشانی داشته باشند.
- اگر در حین کار، اشتباه کردید، از دکمه واگرد (Undo) استفاده کنید تا آخرین تغییر(ات) برگردانده شود
ساختمان – تبدیل مربع به دایره
اگر ساختمانی را مستطیلی کشیدهاید، اما میبینید که باید دایره باشد تبدیل آن به دایره راحت است؛
- همه گوشهها را روی محیط ساختمانِ دایرهای قرار دهید،
- راستکلیک کنید و از ابزار دایرهکردن یا کلید میانبر o استفاده کنید – این حرف کلیدی، شاید در سایر زبانها حرف دیگری باشد.
شناسایی
ساختمانهای گرد معمولاً بهصورت ترکیبی قرار میگیرند، یا ممکن است بهصورت انبوه یا تکتک و جدا باشند. شاید تشخیص این موضوع دشوار باشد که آیا دارید به یک ساختمان مدور، یک بوته یا تختهسنگ نگاه میکنید. معمولاً در نزدیکی ساختمانها امکانات دسترسی نیز مانند مسیرها قرار دارند. اگرچه پیداکردن آنها روی زمینهای خیلی خشک شاید دشوار باشد. ممکن است پوشش گیاهی بهعلت پاخوردن خوابیده باشد. در برخی از نقاط جهان، ساختمانها روی یک تکه زمین خشک قرار دارند که تنها با قایق و از مسیر رودخانه یا دریاچه دسترسی دارند. بهطور معمول یک منبع آب در شعاع ۲ یا ۳ کیلومتری از هر محل زندگی قابلمشاهده است، اما در بسیاری از نقاط جهان آبی نمیبینید، و فقط از روی پوشش گیاهی میتوان فهمید که باید آنجا چیزی مانند ساختمان باشد.
در بسیاری از نقاط جهان، ساختن یک روستای جدید در فاصله کوتاهی از روستای قدیمی آسانتر است – و ساختمانهای قدیمی بهمرور فرسوده و آوار میشوند – گاهی اوقات آتش ساختمانها را تخریب میکند. به دنبال سایهها باشید تا به شما کمک کند بفهمید چه چیزی را مشاهده میکنید. اگر همه آنچه که بر زمین باقی مانده فقط یک علامت باشد، هیچ سایهای نخواهد داشت. اگر شک دارید میتوانید آن را بهعنوان ساختمان اضافه کنید.
این تصویر هم یک بوته و هم یک ساختمان مدوّر را نشان میدهد. به کمک سایهها میتوان تشخیص داد که به یک ساختمان مدوّر نگاه میکنید یا یک بوته. در اقلیمهای گرم، معمول است که برخی بناها را در مجاورت درختان یا بوتهها بیابید و این برای این است که پناهگاه و سایهای فراهم کنند.
تگهای ساختمان
توصیه میشود که برای ساختمانی که آن را هیچوقت ندیدهاید و با آن آشنا نیستید، تنها از تگ building=yes استفاده کنید. این تگ را میتوانید روی یک ساختمان که بهدرستی تگگذاری شده، مشاهده کنید. به پایین کادر تگگذاری بروید و روی بخش تگها کلیک کنید.
ذخیرهسازی – توضیحات بسته تغییر + کاملکردن یک مربع در مدیر وظایف – ویرایشگر iD
ویرایشگر iD – ذخیرهکردن
ضروریات ذخیرهسازی با ویرایشگر iD
روی دکمه ذخیره کلیک کنید. بررسی کنید چه چیزهایی ذخیره میشود. توضیح مناسبی بنویسید که چه چیزهایی اضافه کردهاید و سپس روی دکمه ذخیره کلیک کنید تا تغییراتتان در OpenStreetMap ذخیره شود.
جزئیات ذخیره در OpenStreetMapیا آپلود در آن
مرتباً کار خود را ذخیره کنید. مثلاً پس از کشیدن ۶ ساختمان. این کار خصوصاً در کارزارهای نقشه که نفرات زیادی همزمان روی یک موضوع کار میکنند بسیار مهم است.
بهتر است به آخر توضیح موجود توضیح سادهای اضافه کنید که بیان کند چه کارهایی کردهاید؛ برای نمونه “چند ساختمان اضافه شد“.
اطلاعات بیشتر درباره ذخیره اطلاعات در OpenStreetMap
برای کسب اطلاعات بیشتر به مسیر زیر
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Fa:Good_changeset_comments
مراجعه کنید.
ویرایشهای شما در عرض چند ثانیه پس از آپلود یا ذخیره در سایت http://www.openstreetmap.org ظاهر خواهند شد.
اگر چه OpenStreetMap در عرض چند ثانیه تغییراتتان را میپذیرد، اما برخی اپلیکیشنها، نرمافزارها و دستگاههایی که از نسخه ذخیرهشده قبلی OpenStreetMap استفاده میکنند ممکن است تا چند هفته یا چند ماه بروزرسانی نشوند.
مدیر وظایف قبل از اتمام مربع آنرا کامل میکند یا از ادامه کار جلوگیری میکند
زمانی که فکر میکنید عملیات ترسیم و ویرایش در کادر مربع تمام شده است، یک توضیح اضافه کنید و مربع را به عنوان به طور کامل نقشهکشی شده علامت بزنید.
- اگر در پاسخ به سوال “عمل نقشهکشی کامل شده است؟” گزینه بله را انتخاب کنید، مربعی که شما روی آن کار میکردید آبی رنگ میشود تا نشان دهد که کامل شده است و صحتسنجی است.
- اگر گزینه “نه” را در پاسخ به سوال “عمل نقشهکشی کامل شده است؟”انتخاب کنید، مربعی که شما روی آن کار میکردید، رنگ قبلیاش برمیگردد تا نشان دهد که نیاز به کار بیشتری دارد. در این قسمت توضیحات شما که برای نقشه کش بعدی مشخص کند چه کارهایی باید انجام شود بسیار مفید است.
فرایند مدیر وظایف زمانی کامل میشود که نقشهکش علامت کامل شدن مربع را بزند – حتی اگر بسیار تازهکار هستید و مطمئن نیستید، چنانچه فکر میکنید که کار شما کامل است، روی علامت گذاری به عنوان انجام شده کلیک کنید. بدترین چیزی که میتواند اتفاق بیفتد این است که یک نفر فکر کند که کارهای بیشتری برای انجام وجود دارد و مربع شما را نامعتبر میکند.
OpenStreetMap به مرور تکامل یافته است، زیرا نقشهکشها بهطور مداوم اطلاعات را بهبود میبخشند. گاهی اوقات تصاویر جدیدی در دسترس قرار میگیرند و نقشهکشی دقیقتر را ممکن میکند، و گاهی اوقات یک بررسی میدانی انجام میشود و اطلاعات به دست میآید و به نقشه اضافه میشود.
تگنویسی – ویرایشگر iD
چرا به برچسبها (تگ) نیاز داریم
بدون تگ، یک آیتم هیچ معنایی ندارد و نقشهها نیز آن را نشان نمیدهند. تگ به کامپیوتر توضیح میدهد که این عارضه در واقعیت چیست. اگر چیزی پیدا کردید که برچسب آن «فراموش» شده بود، لطفاً تگ مناسب آن را اضافه کنید. اگر آیتمی برچسبگذاری شود، رنگی خواهد شد، مانند ساختمانی که در تصویر بالا تگگذاری شده و رنگ قرمز دارد. اگر چیزی سفیدرنگ است، بررسیاش کنید و اگر برچسب آن فراموش شده به آن برچسب اضافه کنید.
کپی، الصاق و چرخش – ویرایشگر iD
میتوانید بهراحتی اشیا را کپی کنید، الصاق کنید و بچرخانید، اما مطمئن باشید که این کار را به درستی انجام میدهید. برای اینکار، با ماوس عارضه مورد نظر را انتخاب کنید، سپس برای کپیکردن Ctrl+c و برای چسباندن Ctrl+v را بزنید. اگر نیاز باشد میتوانید یک شی را حول محور بزرگ یا کوچکش قرینه کنید.
ایجادکننده پروژه در ابزار مدیر وظایف نمیداند که نقشهکش از چه ویرایشگری استفاده خواهد کرد، بنابراین دستورالعملها اغلب توضیحی مشابه این خواهند داشت:
- ساختمانها عموماً کلبههایی مدوّر هستند و باید بهعنوان Building Features / Building در iD و building=yes در JOSM تگگذاری شوند.
اگر میخواهید ببینید که یک آیتم واقعاً چه تگی دارد، روی آن کلیک کنید، سپس به پایین کادر تگگذاری بروید و در قسمت تگها، تگ عارضه مورد نظر را ببینید.
برچسبها (تگها) – یک توضیح مختصر
چنانچه موردی را انتخاب کنید و روی تگها کلیک نمایید، برچسبی مانند این را خواهید دید:
building yes
این اصلیترین تگ ساختمان است و هنگام دورکشی ساختمانها در مدیر وظایف نیز همین تگ توصیه میشود.
اگر دقیقاً ماهیت ساختمان را میدانید، از برچسبهای جزئیتر استفاده کنید، مانند:
building house
building school
رابطهها – مانند ساختمانهایی که حیاط دارند یا جزیرههای وسط یک رودخانه
بعضی عارضهها برچسبشان به رابطه (Relation) داده میشود. بهعنوان یک مبتدی، اگر روی صفحه دیدید نوشته رابطه یا relation، بهترین توصیه این است: همانطور که هست “رهایش کنید”. و ویرایش آن را به کاربران ماهر دیگر بسپارید.