فناوری های مکانی
در گذشته راه اندازی شغل با توجه به پیشینه اشتغال خانوادگی و یا کسب و کارهای پدری انجام می شده است. در کسب و کار های سنتی توجه به موقعیت مکانی و توسعه جغرافیایی و جانمایی مکان کسب و کار چندان اهمیت نداشته و از آن چشم پوشی میشده است.
خرید زمین بطور چشمی و یا با نظرات ریش سفیدان و افراد باتجربه انجام می شده است. امروزه انتخاب یک زمین برای هر کسب و کار و شغلی نیازمند بررسی پارامترهای مکانی مهم مانند دسترسی به انشعابات، دسترسی به شبکه های ارتباطی، دسترسی به منابع تامین و همچنین مشتریان هدف است. تمام این جنبه ها ضروریت استفاده از تکنولوژی های مکانی را در تحلیل های انتخاب مکان نشان می دهد. در تحلیل های مکانی ضرورت دارد هر مکان از ابعاد مختلف و با روشهای دقیق مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد.
دانستن اطللاعات مکانی نقش مهمی در مکانیابی کسب و کار ها و ایجاد شعبه در شهرستان ها و مناطق دیگر دارد.
تحلیل مکان های منتخب با نرم افزار ها و فناوری های مکانی می تواند هزینه جانمایی و پیدا کردن زمین مناسب با بطور چشمگیری کاهش بدهد.